کد مطلب:212739 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:49

علاء بن رزین ثقفی
ثقه ای جلیل القدر [1] از اصحاب حضرت صادق (ع) [2] ، و از مصاحبین محمد بن مسلم ثقفی است، و نزد او فقه را آموخته [3] و كتابی دارد كه چهار گروه از بزرگان از او روایت می كنند. [4] .

در كافی، از علاء بن رزین، از محمد بن مسلم، از ابوحمزه ثمالی روایت شده كه گفت: امام صادق (ع) به من فرمود: یا دانشمند باش و یا دانشجو و یا دوستدار دانشمندان و چهارمی (دشمن اهل علم) مباش كه به سبب دشمنی آنان هلاك شوی. [5] .

و نیز در كافی، از علاء بن رزین، از محمد بن مسلم، از حضرت صادق (ع)، از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده كه فرمود: علامت مشتاق به ثواب آخرت، بی رغبتی نسبت به شكوفه بی ثبات دنیای نقد است. همانا بی رغبتی زاهد نسبت به دنیا، از آن چه خدای عزوجل



[ صفحه 283]



برایش از دنیا قسمت كرده، كاهش ندهد، اگر چه زهد كند؛ و حرص شخص حریص بر شكوفه دنیای نقد، برایش افزونی نیاورد، اگر چه حرص زند؛ پس مغبون كسی است كه از بهره آخرت خود محروم ماند. [6] .

از احمد بن محمد بن عیسی قمی [7] روایت شده كه گفت: به جهت طلب حدیث و اخذ روایت، به كوفه سفر كردم، و در آن جا حسن بن علی وشاء را ملاقات نمودم و از او خواستم كه كتاب علاء بن رزین و ابان بن عثمان را برای من بیاورد. همین كه آورد، گفتم: دوست دارم كه به من روایت این دو كتاب را اجازه دهی. گفت: خدا تو را رحمت كند، چقدر عجله داری، برو از روی آن ها بنویس، بعد سماع كن. گفتم: از حوادث روزگار ایمن نیستم. گفت: اگر می دانستم از برای حدیث، مثل تو طالبی است، هر آینه بسیار اخذ حدیث می كردم؛ چه آن كه من درك كردم كه در این مسجد، نهصد تن از مشایخ را كه هر یك می گفت: «حدثنی جعفر بن محمد صلوات الله علیهما». [8] .


[1] خلاصة الاقوال، علامه حلي، ص 61.

[2] رجال الطوسي، ص 245.

[3] رجال نجاشي، ص 211.

[4] فهرست طوسي، ص 207.

[5] اصول كافي، ج 1، اصناف مردم، ص 26.

[6] اصول كافي، ج 2، ذم دنيا و زهد در آن، ص 105.

[7] ابوجعفر، احمد بن محمد بن عيسي قمي، از اصحاب امام رضا (ع) و شيخ قميين بوده است. در فهرست ابن النديم ص 312، آمده است كه او داراي كتبي مانند: الطب الكبير، الطب الصغير، و المكاسب مي باشد.

[8] رجال نجاشي، ص 29 - 28 - سفينة البحار، ج 2، ص 656.